historien bak FOGG Gildeskål

Vår historie

Les historien om en hjemmestrikket lue som ble til et klesmerke

Vår historie

FOGG Gildeskål er grunnlagt og drives av oss, søstrene Gøril og Frøydis. Frøydis er arkitekt, og Gøril er bunadmester, altså spesialist på skreddersøm av bunader. Eventyret startet i 2011 med at Gørils kjæreste hadde på en ny håndstrikket lue på en hiphop-konsert. Den fikk mye oppmerksomhet, og da to personer ønsket å kjøpe den tente det en gründergnist i oss – det var starten på FOGG Gildeskål. 

Fra en hjemmelaget herrelue til egen kolleksjon

Etter at lua ble oppdaget på konserten fikk vi bestillinger fra hiphop-miljøet i både Oslo og Bodø. Luene ble også solgt på nachspiel og konserter, og det var kjæresten som sørget for kundene. Den første som bestilte flere luer var Tommy Tee, også kjent som norsk hiphops gudfar. Vi kunne ikke la det gå ubemerket, og valgte å oppkalle den originale FOGG-lua etter han. Denne lua, T, er en av våre bestselgere og håndstrikkes fremdeles til kundenes store begeistring. 

Vi laget en liten kolleksjon med to luemodeller og et skjerf, og kolleksjonen utvidet seg etterhvert til flere design. I dag består den av: 

  • 8 luemodeller i 30 forskjellige varianter 
  • 23 ulike skjerf og halser 
  • Singlet, t-skjorte og longsleeve i 9 forskjellige varianter 


Julemarkedet i Botanisk Hage i Oslo samme år var et av våre første møter med forretningsdriften og kundeopplevelsen. Dagen toppet seg med flere salg enn forventet og svært hyggelige tilbakemeldinger fra kunder. Vi fikk en bekreftelse på at vi hadde funnet en nisje i markedet; kortreiste designluer og skjerf av høy kvalitet. 

 

En lang gründerreise fra første lue til dagens kolleksjon

Det kunne ta opptil 15 timer å strikke en lue for hånd, så det begrenset hvor mye vi kunne lage og selge. For å kunne levere til flere kunder, og få bedre lønnsomhet investerte vi i en håndstrikkemaskin. Dette var også nytt for oss, og mye tid gikk med til prøving og feiling før vi hadde flere luemodeller som kunne selges. 

Tilbakemeldingene fra kundene er verdifulle for oss, og vi har hele veien brukt det til å videreutvikle plaggene og til å designe nye. Vi produserte så mye vi klarte og alt ble solgt på bestilling, festivaler, julemarkeder og gjennom venner og bekjente. Til da hadde hele forretningsutviklingen vært basert på magefølelse, og de første årene hadde vi null-budsjetter og gjorde alt selv uten økonomisk støtte. Og da som i dag har vi en stor takk å rette mot familie og venner for all praktisk og kreativ hjelp! 

Slik fikk vi klesmerket markert på kartet

Vi tok kontakt med Inkubator Salten i Bodø og fikk hjelp til å lage en forretningsplan, og med planen fikk vi også med oss en investor. Nesten all tid vi hadde gikk med til å produsere og med vår nye partner kunne vi sette ut produksjonen, og bruke mer tid på produktutvikling, salg og markedsføring. Vi fikk mulighet til å vokse og utvikle nye design og nå ut til flere mennesker gjennom forhandlere i hele landet. 

Det som startet med en håndstrikket lue på en konsert har nå blitt til flere tusen solgte luer, vi har designet den offisielle øyalua for landets største musikkfestival Øyafestivalen og noen av Norges mest profilerte rappere bruker FOGG Gildeskål. 

Kontakt oss i FOGG Gildeskål

Vi håper du ønsker å følge vår reise videre. Vi deler stort og smått av hva som opptar oss, ny design og hva vi gjør. Meld deg på nyhetsbrevet her og se alle våre plagg her! 

Har du noen spørsmål om hvem vi i FOGG Gildeskål er? Eller kanskje du bare er litt mer nysgjerrig på våre produkter? Ta kontakt med oss på fogggildeskal@fogg.no, eller på chat.